RANCANGAN MENGAJAR BAHASA MELAYU
Tajuk : Pola Perenggan – Bacaan –
Iklan
Tarikh :
15.8.2006
Tahun :
6 Teratai
Bil.Murid : 30 orang
Mata Pelajaran : Bahasa
Melayu
Tajuk : Keselamatan Di Jalan
Raya
Masa :
09.45 – 10.45 pagi
Fokus Utama
|
Fokus Sampingan
|
10.1
Menghasilkan pelbagai jenis
genre(prosa
dan puisi) termasuk
e-mel yang mudah,menarik
i.Melakukan
transformasi maklumat
dalam teks pelbagai genre
ii.Menulis
karangan menggunakan
bahasa diskriptif
|
7.2
Membaca dan mengenal pasti
perkataan, pelbagai jenis ayat dan
teks sastera dan bukan sastera
yang dapat membawa kesan
tertentu kepada pembaca
i.Mengecam
diksi, istilah dan ayat yang
memberikan kesan dengan
menyatakan sebab.
|
Objektif pelajaran : Pada sesi pengajaran dan pembelajaran diharap
murid-murid dapat
- Mengembangkan idea perenggan dengan menggunakan kata
dan ayat yang betul
- Menulis maklumat yang didengar kepada genre naratif
Pengetahuan Sedia Ada:
- Murid mengetahui dan pernah
melihat papan tanda peraturan di jalan raya.
Kemahiran Bahasa :
Kemahiran menulis,
Kemahiran membaca,
Kemahiran mendengar dan
Kemahiran bertutur.
Sistem Bahasa :
Aspek Tatabahasa – kata
nama
-
ayat tunggal
-
ayat majmuk
Kosa Kata
beralun, berpintal - pintal,melonjak,dentuman,gerun,menggunung
Pengisian Kurikulum :
Ilmu – Kajian Tempatan
Nilai – Kesyukuran, keberanian,
berhati-hati, prihatin,bertanggungjawab, tekun,
teliti, menghargai dan bekerjasama.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT) :
Teori Kecerdasan Pelbagai –
Intrapersonal,visual-ruang,verval-linguistik,
kinestetik
Kemahiran Berfikir - menjana idea
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Tajuk :
Keselamatan Jalan
Raya
Soalan:
1.
Apakah
objek dilihat dalam e-mel yang
ditayangkan ?
2.
Ceritakan
apa yang berlaku jika kamu tidak mengikut peraturan tersebut semasa berada di
jalan raya.
|
Set
Induksi ( 5 minit )
-Guru memakai topi keledar sambil
menggayakan aksi menunggang motorsikal dan kemudian murid
-Guru mempamerkan tayangan iklan
dengan menggunakan LCD kepada murid.
-Guru bertanyakan soalan kepada
murid-murid tentang tayangan video yang ditonton.
-Murid memberi pendapat tentang
gambar tersebut.
-Seterusnya guru memperkenalkan
tajuk yang hendak dipelajari pada hari ini.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
- Verbal Linguistik
- KBKK
- ICT
Rujukan URL:
http:\\www.sparkvideos.
com/badaccident.shtml
BBM: LCD .
Sikap
:
-
berhati-hati
-
prihatin
- bertanggungjawab
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Tajuk
:
Membaca Petikan Teks
-Membaca maklumat penting dalam teks
berkaitan dengan :
i. peraturan jalan raya
ii.Simbol yang terdapat di jalan raya
|
Langkah
1 ( 8 minit )
-Guru mempamerkan
gambar –
gambar
tanda keselamatan jalan
raya.
-Murid menyatakan
maksud tanda
keselamatan jalan raya
yang diketahui.
-Guru
menerangkan
maksud tanda tanda
keselamatan jalan raya
yang betul.
-.Guru meminta
murid
membacakan petikan
teks tentang peraturan
keselamatan di jalan
raya.
- Murid membaca
secara
senyap dan kemudian
membaca secara
individu apabila diminta
oleh
guru.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
- Konstektual
- Konstruktivisme
- Intrapersonal
BBM : ICT
Sikap
dan nilai:
-
tekun
- teliti
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
- Guru bersoal
jawab
dengan murid berkaitan
maklumat yang terdapat
dalam
teks sama ada
yang
tersurat atau
tersirat
-Murid
menerangkan
dapatan mereka dan
menyatakan akibat
kecuaian yang
dilakukan.
-Guru menulis
beberapa
kosa kata dari
pernyataan yang dibaca
oleh murid pada papan
tulis.
|
||
Tajuk :
Aktiviti
Minda
Contoh
:
Ketika
guru membacakan cerita, minta murid menunjukkan aksi mendongak ke langit
sambil menggambarkan mereka sedang
|
Langkah
2 ( 8 minit )
-Guru menjalankan
aktiviti bayangan minda
menggunakan teks.
-Murid
mendengar
dengan teliti cerita yang
dibacakan oleh guru.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
TKP
intrapersonal
- visual-ruang
- kinestetik
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
memandu
kereta di jalan raya.
Contoh
aktiviti :
1.
Dihadapan ada tanda
had
kelajuan. Apa yang
perlu anda lakukan ?
2.Anda memotong kereta
lain, lalu apa yang perlu
dilakukan ?
|
-Semasa
menjalankan
aktiviti ini, murid perlu
melakukan pergerakan
bersesuaian dengan
kandungan cerita
berdasarkan arahan
guru.
|
Nilai:
-Bersyukur
-Bertanggungjawab
-Prihatin
|
Tajuk :
Perbincangan
Soalan
guru :
1.
Bagaimanakah
perasaan anda ketika
melakukan aktiviti
penghayatan tadi ?
Contoh perkataan yang diingati dan
minati :
|
Langkah
3 ( 14 minit )
-Guru meminta murid
menceritakan
pengalaman melakukan
aktiviti penghayatan.
-Murid menyebut
perkataan yang diminati
atau yang diingati sambil
mencatat di papan tulis.
-Murid
dan guru
mengelompokkan
perkataan atau frasa
mengikut isi perenggan.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
KB
– menjana idea
TKP-
Verval linguistik
BBM:
-kertas
sebak
-marker
pen
Nilai :
Bertanggungjawab
Kerjasama
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Contoh
:
- Perenggan 1
- Perenggan 2
-Murid
berbincang secara
berpasangan untuk
membina ayat daripada
perkataan atau frasa
yang telah dicatatkan.
-Guru membimbing murid
ketika melakukan aktiviti
tersebut
|
||
Tajuk :
Keselamatan Di
Jalan Raya.
Murid dapat mengubah
suai dan menambah kosa kata dan ayat.
|
Langkah 4 ( 20 minit )
- Murid menyalin
perkataan yang
menunjukkan nilai yang
baik.
- Murid menulis karangan
naratif berdasarkan ayat
yang telah dibina.
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
-Kemahiran
Berfikir
-Intrapersonal
|
Tajuk
:
Keselamatan Di Jalan Raya
|
Penutup
(5 minit)
-Guru memaparkan
power point yang
|
Kemahiran
Bernilai Tambah :
Konstektual
KBKK
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Aktiviti
:
Permainan Interaktif
- Padankan
tanda isyarat
jalan raya dengan
makna
yang betul.
-Jika anda memilih
JAWAPAN yang betul,
bunyi tepukan akan
diberikan, kalau salah
anda
akan diberi bunyi
tembakan.
|
mengandungi gambar
papan tanda
keselamatan jalan raya
-Murid memadankan
tanda isyarat jalan raya
dengan makna yang
betul.
-Guru membuat rumusan
tentang isi pengajaran.
|
Nilai :
-Prihatin
-Bekerjasama
-Menghargai
BBM : LCD
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan